Apakah Makna Rama-Rama dalam The Story of Park’s Marriage Contract?

Membawa genre fantasi dan romantik komedi, ada banyak perkara yang mempunyai erti tersendiri dalam The Story of Park’s Marriage Contract.  Menariknya, sebahagian dari perkara-perkara ini mempunyai motif rama-rama. Di bahagian pembukaan, rama-rama juga muncul dan mempunyai kaitan dengan watak utama.

 

Jadi apakah makna tersendiri rama-rama dalam The Story of Park’s Marriage Contract? Adakah terdapat petunjuk penting tentang konflik cerita siri Viu Original ini? 

 

Peringatan, artikel ini mengandungi spoiler.


  • Rama-rama adalah motif kegemaran Park Yeon Woo



Salah satu motif kegemaran Park Yeon Woo (Lee Se Young) adalah rama-rama. Oleh sebab itu, dalam rekaan pakaian yang diciptanya hampir selalu ada motif ini. 

 

Park Yeon Woo sering menyulam motif rama-rama sebagai hadiah. Contohnya, dia menyulam kemeja putih Kang Tae Ha (Bae In Hyuk) dengan motif bunga dan rama-rama. Hasil kerjanya ini menarik perhatian Lee Mi Dam (Kim Hyo Jin) sehingga pereka fesyen itu mahu menerima permohonan kerja sama dengan Kang Tae Ha.

 

Selain itu, Park Yeon Woo juga kerap memakai aksesori berbentuk rama-rama. Sewaktu kecil, dia memiliki norigae dengan motif ini. Kang Tae Ha era Dinasti Joseon yang bertemu dengannya waktu kecil menyimpan barang tersebut.


  • Rama-rama adalah nama panggilan Park Yeon Woo

 

Terungkai di buku harian milik ibu Park Yeon Woo bahawa nama panggilan gadis itu adalah rama-rama. Sewaktu masih kecil, ibunya memanggil Park Yeon Woo dengan panggilan tersebut. Nama ini adalah panggilan sayang untuknya.

Selain itu, apabila dewasa, Park Yeon Woo memakainya sebagai nama samaran. Dia sangat suka mereka cipta fesyen dan membuat baju. Di era Dinasti Joseon, dia dipanggil Puan Rama-Rama. Walau begitu, pembeli baju rekaannya tidak mengetahui identiti sebenarnya sebagai Park Yeon Woo.


  • Rama-rama melambangkan diri dan cita-cita Park Yeon Woo

 

Selain itu, rama-rama juga melambangkan diri Park Yeon Woo itu sendiri. Rama-rama melambangkan impiannya untuk menjelajah dunia. Juga keinginannya untuk hidup bebas bekerja sebagai pereka fesyen.

 

Kang Tae Ha pernah menyebut bahawa Park Yeon Woo suatu hari nanti boleh mencapai impian dan terbang bebas seperti rama-rama. Bukan hanya kiasan, sewaktu menjelajah masa, Park Yeon Woo juga dibimbing oleh seekor rama-rama misteri. Rama-rama ini kembali muncul sewaktu dia bertemu Cheon Myeong (Rie Young Zin) yang mengetahui rahsia tentang pengembaraan masa.

 

Sering muncul dalam cerita, rama-rama ternyata memiliki makna tersendiri dalam The Story of Park’s Marriage Contract. Boleh jadi rama-rama juga mempunyai peranan penting untuk menutup penceritaan siri Viu Original ini. Jangan lupa untuk menonton The Story of Park’s Marriage Contract di platform striming Viu. 

 

 

Tonton Sekarang
By |2023-12-22T10:41:53+07:00December 22nd, 2023|Drama, Drama Korea|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment